Formulir Kontak

Selasa, 27 Maret 2018

Sejarah Negara Argentina

Sejarah Negara Argentina

Sejarah Negara Argentina


Bogel Histori - Argentina adalah satu negara Amerika Latin yang terdapat dibagian selatan dari benua Amerika Selatan, tempatnya pas ada diantara Pegunungan Andes di barat serta Samudra Atlantik di selatan. Area ini buat Argentina di kenal jadi 'negara paling selatan di selatan'. 

Argentina miliki lokasi yang luas serta adalah negara paling besar ke-8 didunia, dan ibu kotanya Buenos Aires yaitu salah satunya metropolitan yang terpadat didunia. Negara ini bersebelahan dengan Paraguay serta Bolivia di samping utara, Brasil serta Uruguay di timur laut serta Chili di samping barat. Nama resminya untuk kebutuhan legislatif adalah 'Negara Argentina'. 

Histori Awal Berdirinya :


Penjelajah Eropa yang pertama sudah tiba disini pada awal era ke-16 (yang pertama untuk memandang serta menelusuri tanah air ini adalah seseorang pelayar Spanyol bernama Juan Díaz de Solís pada 1516 namun terbunuh pada th. yang sama) . Ini dibarengi dengan penjajahan Spanyol yang beda serta selesai dengan peletakan mereka di Buenos Aires dalam th. 1580. Selepas Revolusi Mei 1810 serta kemerdekaan dari Spanyol pada 1816, satu perseteruan sudah tercetus pada grup centralist serta federalist serta berlarut-larut sampai berdirinya instansi baru pada 1853. 

Pada awal era ke-20 ekonomi Argentina adalah salah satunya yang termaju didunia serta ada di posisi ke-10 negara paling kaya didunia. Selepas selesainya Perang Dunia II, berlaku juga kebangkitan pergerakan rakyat Perónisme satu pergerakan yang dibangun oleh Juan Perón, tokoh terpenting di Argentina serta di Amerika Selatan pada era ke-20. Ia sudah menyangga pergerakan buruh di Argentina namun selanjutnya sudah mempolarisasikan negara itu. Pada th. 1955, ia digulingkan oleh pihak militer. Sejak itu, pihak ini sudah mengatur negara Argentina serta sama-sama tukar-menukar dengan pemerintahan yang demokratis. 

Rezim militer yang paling zalim sekali sudah memerintah Argentina pada th. 1976 serta 1983. Regim itu sering tidak mematuhi hak asasi manusia serta membunuh beribu-ribu orang yang di kenal jadi “desaparecidos” (bhs Spanyol untuk “mereka yang lenyap”) —dalam satu momen yang di panggil “dirty war” atau ‘perang kotor’. Pada awal th. 1980-an, rakyat makin jemu dengan pemerintahan karna persoalan ekonomi yang makin meruncing, korupsi menjalar serta kekalahan di tangan tentara Britania Raya dalam “Perang Falkland” (di Argentina di kenal jadi Perang Malvinas yakni nama Argentina untuk pulau itu) pada th. 1982. Selepas pemerintahan militer jatuh pada 1983, pemerintahan Argentina sudah berupaya untuk jadi demokratis namun sangat terpaksa bertemu dengan persoalan ekonomi yang kronis. 

Histori Nama Asal Negara


Nama Argentina yaitu di ambil dari pengucapan Latin argentum (perak) . Apabilapenakluk Sepanyol mula berlayar ke Río de la Plata kapal mereka sudah karam. Di antara mereka yang terselamat termasuklah Juan Díaz de Solís serta beliau sudah berjumpa dengan sebagian orang pribumi yang memberikan hadiah baranganperak. Berita mengenai Sierra del Plata yang kaya dengan perak “setinggigunung” sudah tiba ke Sepanyol pada lebih kurang 1524. Sejak itu, pihak Sepanyolmenamakan sungai itu Solís, Río de la Plata (Sungai Perak) . 

Histori Argentina adalah satu negara Amerika Latin yang terdapat di selatan benua Amerika Selatan serta ada diantara banjaran Andes di barat danLautan Atlantik di selatan. Oleh sebab tempatnya ia juga dikenali jadi “Sur delsur” (dalam bhs Sepanyol punya maksud paling selatan di selatan) . Argentinamempunyai lokasi yang luas serta adalah negara kelapan paling besar di dunia, pada saat ibu negaranya Buenos Aires yaitu salah satunya metropolitanyang terpadat didunia. Negara ini bersempadan dengan Paraguay serta Bolivia disamping utara, Brazil serta Uruguay di timur-laut serta Chile di samping barat. Iadipanggil Republik Argentina, namun nama rasminya adalah Negara Argentina (Nacion Argentina) . 

Penjelajah Eropah yang pertama sudah tiba di sini pada awal era ke-16 (yangpertama untuk memandang serta menelusuri tanahair ini adalah seseorang pelayarSepanyol bernama Juan Díaz de Solís pada 1516 namun terbunuh pada tahunyang sama) . Ini dibarengi dengan penjajahan Sepanyol yang beda serta selesaidengan peletakan mereka di Buenos Aires dalam th. 1580. SelepasRevolusi Mei 1810 serta kemerdekaan dari Sepanyol pada 1816, satu perseteruantelah tercetus pada puak centralist serta federalist serta ianya berlarutanhinggalah diisytiharkan perlembagaan baru pada 1853. 

Pada awal era ke-20 Argentina adalah salah satunya ekonomi termaju di dunia serta ada di tangga ke-10 negara paling kaya didunia. Selepas selesainya Perang Dunia II, berlaku juga kebangkitan pergerakan populisPerónisme satu pergerakan yang diasaskan oleh Juan Perón, tokoh terpenting diArgentina serta di Amerika Selatan pada era ke-20. 

Beliau sudah menyokonggerakan buruh di Argentina namun selanjutnya sudah mempolarisasikan negara itu. Pada th. 1955, beliau digulingkan oleh pihak tentera. Sejak itu, pihak ini telahmentadbir negara Argentina serta sama-sama ganti menukar dengan kerajaan yangdemokratik. Regim tentera yang paling zalim sekali sudah memerintah Argentinaantara th. 1976 serta 1983. Regim itu sering tidak mematuhi hak asasimanusia serta membunuh beribu-ribu orang yang dikenali jadi “desaparecidos” (Bhs Sepanyol untuk “mereka yang lesap”) —dalam satu momen yangdipanggil “Dirty War” atau perang yang kotor. Pada awal th. 80-an, rakyatsemakin jemu dengan kerajaan kerana persoalan ekonomi yang semakinmeruncing, korupsi berleluasa serta kekalahan ditangan tentera United Kingdomdalam “perang Falkland” (di Argentina dikenali jadi Perang Malvinas iaitunama Argentina untuk pulau itu) pada th. 1982. Selepas kerajaantentera jatuh pada 1983, Argentina sudah berupaya untuk jadi kerajaandemokratik namun sangat terpaksa bertemu dengan persoalan ekonomi yang teruk.

Tidak ada komentar: